donderdag 16 januari 2014

Veiligheid in de Dakar


Nadat we gisteren een dag met Mixed Emotions hadden beleefd bij zowel de auto's als de trucks, trekken we vandaag 580 km door naar het plaatsje El Salvador. Voor de wedstrijd vandaag de langste etappe uit de geschiedenis van de Dakar. 

Mixed omdat bij de auto's Bernhard ten Brinke weer een prachtige 12e plek rijdt en Erik van Loon achtervolgd wordt door technische maleur en dit bij de trucks hetzelfde geldt voor resprektievelijk Frits van Eerd en Einbert Timmermams met een kapotte turbo. 

Graag wil ik eens extra aandacht geven aan de veiligheid in de Dakar. Een zo'n hoog risicodragend evenement vraagt om een goede planning van de veiligheid. 

Om de onderlinge veiligheid te waarborgen beschikt ieder wedstrijdvoertuig over een zgn. Sentinel systeem. Daarbij zend een achteropkomend snellere deelnemer een signaal uit naar de voorligger die zowel een irritante zoemer te horen als een flitslicht te zien krijgt. Door op een knopje te drukken kan de voorligger een signaal terug geven ten teken dat hij het begrepen heeft en aan de kant zal gaan. Bij meermalen negeren kan de organisatie dit uitlezen en mogelijk bestraffen. Vooral voor motoren is dit een hele verbetering voor hun veiligheid.  

Wanneer een voertuig stil komt te vallen in een proef dient men middels een knop in te drukken het voertuig in een Alarmstand te zetten. Hierbij zendt het gestrande voertuig een alarmsignaal uit. Alle andere voertuigen die binnen een straal van ca 200 meter komen, ontvangen dit geluidsignaal met een melding op de GPS. Ook dit bevorderd de veiligheid omdat er achter een duin of in een bocht misschien iemand stil staat. Voorzichtigheid is dan geboden in beider belang. 

Ook zit in ieder voertuig een zgn. Irritrack systeem. Deze kast staat in rechtstreekse verbinding met de organisatie in Parijs middels een satteliiet. Men kan hiermee alle voertuigen live volgen en desgewenst verbinding maken. 

Wanneer men stil komt te staan voor bijvoorbeeld een bandenwissel, plaspauze of klein technisch mankement dienen we een groene knop in te drukken  en wederom bij het wegrijden. 
Bij een ernstig ongeluk, mogelijk met letsel, kunnen we een rode knop gebruiken. Hiermee wordt dan ook direct een in de buurt zijnde, medische, helikopter geactiveerd om ter plekke te komen. Via een blauwe knop kan dan een directe telefoonlijn met Parijs geopend worden om de ernst van de situatie te bespreken. Tijdens onze laatste lange reparatie van de turbo werden wij twee maal via dit systeem gebeld om te vragen hoe onze stand van zaken was? 

Ook zit in dit Irritrack systeem een sensor ingebouwd zodat bij een grote impact (botsing) of kanteling automatisch het alarmsysteem en noodsignaal uitgezet wordt richting Parijs. Toen wij vorig jaar getuigen waren van een rol van een Italiaanse Ginaf ben ik direct gaan "bellen" via onze noodknop, maar voordat het gesprek beĆ«indigd was, hing de helikopter al boven ons. Gelukkig waren er geen gewonden. 

In het geval dat de irritrack beschadigd is geraakt of het stroom uitvalt beschikt ieder voertuig nog over een handmatig Noodbaken, een Balise. Dit kleine kastje, iets als een Gsm, beschikt over een batterij en bij activering blijft het via gps  een noodsignaal zenden. Met een sticker moet aan de buitenkant van het voertuig worden aangegeven waar de Balise zit. Zie foto. 

Er hangen continu zo'n 10 helikopteren in de lucht voor zowel organisatie, de prachtige beelden en medisch. Ook toen wij lang in de woestijn moesten verblijven dropt de helikopter eten en water. Ook komt men regelmatig overvliegen ter controle. 

In het bivak beschikt de Dakar over een eigen mobiel medisch centrum. Na een ongeval, of ander medisch ongemak, kun je daar terecht. Deze no-nonsense artsen, hebben doorgaans ook niet met mietjes van doen, beschikken over alle apparatuur om eerste diagnoses te kunnen stellen. In ernstig geachte situatie's wordt toch wel direkt naar een ziekenhuis gevlogen. 

Tenslotte is ook ieder voertuig verplicht om een veiligheidspakket aan boord te hebben. Hierin dienen oa veiligheidshesjes, knipperlamp, noodfakkel, vuurpijl, spiegeltje en thermische dekens tegen warmte en kou aanwezig te zijn. 

Ondanks al deze maatregelen blijft het natuurlijk een gevaarlijk evenement. Maar gezien bovenstaande mag duidelijk zijn dat aan de veiligheid ook enorm veel
aandacht wordt gegeven. 

Ook staat Dakar erom bekend dat iedereen elkaar helpt in een noodsituatie. De verloren tijd die tijdens deze hulpverlening wordt later weer terug verkregen. 

Blijft natuurlijk altijd voorzichtigheid geboden!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten