vrijdag 10 januari 2014

De Rustdag in Dakar in alle opzichten speciaal

Na een monsterrit van 1700 km met enkel een paar uurtjes slaap in de koude buitenlucht arriveren ook wij het bivak voor de rustdag. 

Tijd voor schone kleren, scheren, douche en tanden poetsen. Afgelopen dagen bij gebrek aan tandpasta LUX zeep gebruikt. Bij het uitchecken hotel dachten ze dat ik kwaad was, schuim op de bek! :) 

De rustdag in Le Dakar is in diverse opzichten en voor iedereen op een andere manier bijzonder. 

Natuurlijk de deelnemers die na dagen zwoegen en weinig slaap, eens kunnen uitslapen, uitrusten en een rondwandeling maken in het bivak. Maar ook hun wasje doen en natuurljk hun gasten en sponsoren ontvangen. 

Het bivak wordt tijdens de rustdag altijd uitgebreid met extra shows en standruimtes met mooie vrouwen die een product promoten, die zoals ASO betaamt, allemaal gesponsord worden door Touristenbureaus, streken, landen, wijnhuizen etc. Ook het eten veranderd tijdens de rustdag. Betere kwaliteit, geen plastic bestek en er wordt zelfs met, heerlijke Argentijnse (vorig jaar Chileense) wijn rond gegaan. Alles voor en door de sponsors!

Voor die gasten en sponsoren is het ook altijd iets bijzonders om kennis te maken met Circus Dakar. Velen worden voor het eerst geconfronteerd met het Dakar virus, zoals ondergetekende in 2006. Slapen in een van de vele extra gastententen op een matje is ineens spannend, evenals voor het eerst de Dakar machine te kunnen aanschouwen. 

Veel gasten komen in het kielzog van hun idool die al dan niet nog deelnemend is. Een aantal vrouwen komt over om hun man nog even een hart onder de riem te steken of iets anders onder die riem te doen. 

Je ziet rijders compleet veranderen en wederom nerveus worden als hun hoofdsponsoren komen. Daar worden speciale programma's voor opgetuigd tot aan meerijden in de duinen toe. Ook worden hoogwaardigheidsbekleders met de talloze helicopters ingevlogen, ministers, presidenten en CEO's van 's werelds grootste bedrijven. Een aantal grote teams profiteren van de aanwezigheid van alle rijders door ze proef te laten rijden in hun auto. Misschien een nieuwe klant voor volgend jaar?

Voor de monteurs is de rustdag allerminst een rustdag. Alle niet dringende zaken aan de voertuigen worden uitgesteld tot de rustdag ofwel "extra-sleutel-dag". Met wat geluk blijven er nog een paar uur rust over. Hun geluk dit jaar is dat het bivak een dag langer blijft en de deelnemers een etappe rond het bivak rijden. Toch nog een rustdag?!

Ik moet zeggen dat ik nooit zo voor de rustdag ben. Je zit eenmaal in je wedstrijdritme en kunt evenzogoed doorgaan. Een dag slenteren door het bivak, ingenomen door keurig geschoren en geklede gasten met zoveel mogelijk Dakar logos op hun kleding, is wel een bijzonder schouwspel. Maar laat mij maar gewoon een etappe buffelen. DAT geeft voldoening. 

Helaas voor ons wordt het dit jaar een rustdag tot de finish. Met nog vele baalmomenten voor de boeg. De start iedere dag, het finishpodium en aankomst Schiphol zal ik mijn waterlanders toch weer in toom moeten krijgen. 

NB. We kunnen natuurlijk niet achterblijven met een Selfthree!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten