dinsdag 14 januari 2014

Hoe werkt Dakar navigeren?



Na gisteren weer een hectische dag beleefd te hebben, zijn we met weinig slaap weer onderweg van ons volgende bivak 380 km verderop in Antofagasta. 

Nu wat tijd om eens bij te praten over het navigeren tijdens de Dakar. 

Het navigeren in de Dakar gebeurd met een routeboek waarin aanwijzingen staan in de vorm van afstanden en Bolletje-pijltje aangevuld met informatie over specifiek (gevaarlijke) situaties. Zonder wegen in de woestijn wordt de richting aangegeven in de vorm van kompas graden ook wel caps genoemd. 

Je bent verplicht om de route te volgen door het behalen van Waypoints en soms  "ouderwetse" stempelposten. De waypoints zijn digitale GPS punten die opgepikt worden door onze apparatuur in de auto. De moeilijkste waypoints zijn verstopt en worden pas op het scherm zichtbaar als je echt in de buurt bent, soms op 100 meter. Andere waypoint worden bewust kilometers vantevoren middels een pijl aangegeven wanneer men zeker wil zijn dat iedereen die route neemt, bijv bij oversteek wegen. 

De GPS apparatuur geeft ook onze richting, snelheid en positie weer. Onze maximale snelheid staat ook in het scherm en wanneer je deze op 3 km nadert, krijg je een piepsignaal, overschrijding langer dan 3 seconden levert op het eind van de dag een boete op. Zo kan het dus ook prima geregeld worden dat er tijdens een proef van volle snelheid terug geremd wordt naar 30 of 50 km/u als er een dorp doorkruist wordt. 

Naast de GPS van de organisatie heb ik 2 extra tripmasters tot mijn beschikking. Hiermee kan ik afstanden meten, aftellen, herbereken en controle houden op alle afstanden. 

Tijdens een proef is er nauwelijks tijd om op te kijken, zoveel informatie dient er steeds verwerkt te worden in wisselende tempo's. 

Vooral duinen navigeren is lastig omdat de aangegeven kompaskoers natuurlijk nooit rechtstreeks te bereiken is. Hiervoor is vaak een omweg om lastige duinen noodzakelijk met dien verstande dat de oorspronkelijke koers weer opgepikt dient te worden. Dit vergt vaak opperste concentratie en veel omrekenwerk. 

Hulde aan de motoren en snelle auto's om steeds weer op volle snelheid alles fixen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten