maandag 6 januari 2014

Eerste dag al pechdag, lekke band


Het mooie startnummer tussen de trucks van VEKA, Kamaz en De Rooy gaf ons een mooie uitgangspositie. 

Het vertrek vanuit Rosario was weer indrukwekkend. Pakken uitzinnige mensen langs de route die hopen op een rood stoplicht om voor de truck te duiken en de foto van hun leven te maken. 

Vandaag 400 km verbinding, 180 km proef en weer 225 km verbinding. Lange dag. Een proef met smalle, kronkelende bergpassen vol keien en rotsblokken. Ik moest vaak aan James Bond denken: "Shaken and ook Stirred"

Echter na 75 km liep de linker achterband zachtjes aan leeg en we kregen hem vanuit onze cabine niet meer opgepompt. Overweging om te wisselen werd gemaakt, maar hoopten nog even dat het pompen toch nog ging lukken. De keuze werd voor ons gemaakt toen de band klapte. 

Zonde want het wisselen kost normaal 15 minuten en een mooie klassering want het liep super. 

Tijdens het wisselen maken we gebruik van opblaasbare kussens om de truck te krikken en dat was ook vlotjes geregeld. Maar juist op het moment dat het wiel eraf was en we het nieuwe wiel wilde steken, gleed te truck achter weg en van de kussens af. Met kunst en vliegwerk, en hulp van de lokale bevolking kregen we alles weer op de kussens en konden we door. 40 minuten oponthoud was het gevolg. 

En dan begint er een inhaalrace van de weer gepasseerde voertuigen. Iets wat erg moeilijk is omdat het stof en de smalle bergpassen niet meewerken. Een 58e klassering zou een top 30 kunnen zijn. Klote!

Een nieuwe inhaalrace volgt de komende dagen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten